קולין צ'אפמן מתהפך בקברו

אם מישהו היה טורח לבדוק את האדמה שמעל קברו של קולין צ'אפמן, מייסד לוטוס האגדי, ביום 14 באוקטובר, היום שבו הציגה לוטוס את הדגם הראשוני של המכונית שאיתה היא מתכוונת לחזור להתחרות בפורמולה 1, יכול מאוד להיות שהוא היה מדווח על תנועה ערה של רגבי עפר. לקולין – לא תתפסו אותי נוהג במכונית שאני תכננתי – צ'אפמן לא היה נוח באותו יום.

קבוצת לוטוס, היום בבעלות Proton המלזית, רצתה להוכיח קבל עם ועדה עד כמה היא רצינית באשר לתוכניותה לחזור לסבב שבו קנתה את עולמה והציגה מכונית. גם אם נתעלם מהסביבה המפוקפקת ששימשה תפאורה לצילומים, הרי שחדי העין הבחינו מיד כי המכונית דומה מאוד, שלא לומר מדי, למכונית ששימשה בסיס ל-VJM-02 של פורס-אינדיה. בחינה זריזה של קשר אפשרי מעלה תהיות קשות על יושרה של הקבוצה החדשה-ישנה, עוד לפני שהספיקה לצעוד צעדים מחודשים ראשונים בזירה: מייק גאסקויין, המנהל הטכני של פורס-אינדיה בעבר, הוא המנהל הטכני של לוטוס בהווה, ולא זו בלבד, אלא שלוטוס גם עושה שימוש בשירותיה של מנהרת הרוח של Aerolab, מנהרת הרוח שבה פיתחה פורס-אינדיה את המכונית שלה.


הדגם של לוטוס במנהרת הרוח. שימו לב לצמיגים הקדמיים הצרים, בהתאם לתקנות 2010

על רקע פרשיות הריגול של טויוטה, מקלארן ורנו, שעוד לא הספיקו להעלות די אבק כדי שיישכחו, נשיא FIA החדש בוודאי לא יאהב לשמוע שהמכונית שהציגה לוטוס לעולם, היא לכאורה לא יותר מאשר הדגם המוקטן (50%) ששימש את פורס-אינדיה בהכנות לעונת 2009. אמנם בלוטוס טוענים כי הדגם שהוצג מותאם לנוסחה הטכנית של 2010 וכולל תא דלק מוגדל ובסיס גלגלים ארוך בהתאם, אך גם בעין בלתי מזוינת ניתן להבחין בדימיון מחשיד של הכנפיים והרצפה, כמו גם של מתאר כונסי האוויר. ואם לא די בכך, בפורס-אינדיה טוענים עוד כי הדגם שהוצג נועל צמיגים שעליהם נותר כתב-ידם של מהנדסי הקבוצה.


מצא את ההבדלים. הכנף הקדמית של לוטוס ושל פורס-אינדיה

מייק גאסקויין טוען כי הדימיון בין המכוניות נובע מן העובדה שאנשי הפיתוח של הקבוצה עבדו על פרויקטים דומים בעבר – היא ולא אחרת, "ובעוד שלא ניתן להעתיק או להשתמש בקניין רוחני שלא ברשות, כן ניתן להשתמש במומחיות כדי ליישם ידע ולעקוב אחר כיוונים עדכניים". עוד טען גאסקויין, כי "מכיוון שחברת Fondtech נשכרה על ידי לוטוס כקבלנית משנה לפיתוח המכונית, על פורס-אינדיה להפנות תלונותיה אליה בלבד".
?


מצא את ההבדלים 2

תגובתו של גאסקויין תמוהה משהו, שכן סביר להניח שאם לוטוס הייתה מבקשת ליישם פיתוחים עדכניים במכוניתה, הרי שמכוניותיהן של רד-בול וברון היו מהוות נקודת מוצא הגיונית הרבה יותר. משכך, ייתכן מאוד כי בלוטוס בחרו בדרך הקצרה אל המטרה הצנועה של קבוצה חדשה, להוות ראש לשועלים.

לאור זה, ועל רקע שמה של הקבוצה וההיסטוריה שהוא נושא, לא קשה לדמיין מדוע בעליו המקוריים, האחראי למספר עצום של פיתוחים מהפכניים שהניבו לו הצלחות גם כנגד קבוצות בעלות כיסים עמוקים הרבה יותר משלו, בוודאי נע באותו היום באי-נוחות.