וויטמארש: לא ניתן לכנף האחורית המתכווננת להכשיל הסדרה

התאחדות הספורט המוטורי העולמית והקבוצות לא יתנו לכנף האחורית המתכווננת החדשה להכשיל את הספורט. כך הצהיר מרטין וויטמארש, מנהל קבוצת מקלארן ויושב-ראש ארגון הקבוצות, לאור דאגה שהביעו מספר גורמים בכירים לאחרונה, בהם גם אדריאן ניואי וסטפאנו דומניקאלי, לפיה השימוש בכנף המתכווננת עלול להסתבר כמלאכותי מדי. לדברי וויטמארש, השימוש בכנף האחורית המתכווננת לא ייעשה בכל מקרה, אלא לאחר שתתברר יעילותה.

"במרוצים קרובים כל המכוניות קשות לעקיפה", הסביר וויטמארש. "בפורמולה אחת הבעיה בולטת יותר, בשל מקצועיות הקבוצות ואיכות הנהגים… ברוב הקטגוריות עקיפה היא תוצאה של טעות שעושה הנהג מלפנים, וטעויות בפורמולה אחת הן דבר נדיר."

"אני חושב שבסך הכול יצרנו לעצמנו כלי… אם יתברר שהכלי הזה הוא אסון מוחלט, אף על פי שאני לא חושב שזה מה שיקרה, הרי שקל מאוד יהיה לבטל את השימוש בו או לשנות את אופן הפעולה שלו."

"אני לא חושב שיהיה כל-כך קל לעקוף", המשיך וויטמארש. "חלק מהמכוניות יהיו מצוידות במערכות KERS, ובאופן תיאורטי ניתן יהיה, בחלק מהמקרים, להדוף באמצעותן מתקפה המסתייעת בכנף אחורית מתכווננת. ייתכן גם שנהג יתקוף בעזרת הכנף האחורית המתכווננת ומערכת KERS גם יחד. אני לא חושב שניתן לצפות את מהלך הדברים. אנחנו רק צריכים לדאוג למצוא דרך להשתמש בכלי הזה בצורה הגיונית."

לפי התכנון הקיים, המדף העליון של הכנף האחורית ינוע על ציר שיותקן לרוחב צידו האחורי ביותר, ואשר יאפשר להגדיל את החריץ שבין שני המדפים של הכנף עד כדי 40 מ"מ לערך (החל ב-10-15 מ"מ במצב "סגור" ועד 50 מ"מ במצב "פתוח"). פעולה זו תפרוק את העומס האירודינמי המופעל על המדף בדרך כלל, ותפחית את הגרר.

במהלך מרוץ, לא ניתן יהיה להפעיל את המערכת בשתי ההקפות הראשונות. לאחר מכן, כאשר נהג יהיה במרחק של פחות משנייה מנהג יריב, הוא יקבל סימן באמצעות נורה על ההגה המתיר לו להפעיל את המערכת. הכנף האחורית תחזור למצבה הרגיל ברגע שהנהג יניח את רגלו על הבלמים, לראשונה לאחר הפעלת המערכת.

בשלב זה, על מנת לוודא שהעקיפה לא תהיה קלה מדי ותמשיך להוות אתגר, נקבע עוד כי השימוש בכנף האחורית המתכווננת יותר בנקודה אחת על המסלול, שלא תהיה בקצה ישורת הזינוק-סיום.

אדריאן ניואי, המנהל הטכני של רד-בול, מודאג, כאמור, שהכנף המתכווננת תהפוך את משימת העקיפה לקלה מדי: "המפתח הוא לשחק עם זה ולהתאים את זה כך שעקיפה תתאפשר, אבל לא בקלות יתרה. אם העקיפה תהיה קלה עד כדי כך שנהג יעדיף להתחיל את ההקפה האחרונה במקום השני, הרי שאנחנו מסתכנים במלאכותיות."

"הקושי לעקוף מתואר בהגזמה; הוא מתבטא בכך שכל עקיפה היא בלתי-נשכחת. אם המרוצים יהפכו למרוצי עקיבה בסגנון 'נאסקאר', הם יאבדו מהקסם שלהם, לדעתי."

וויטמארש יצא חוצץ נגד מה שכינה "אובססיה אופנתית להאשים את הסדרה במחסור בעקיפות".

"זה מאוד אופנתי להגיד שאנחנו צריכים עוד עקיפות בפורמולה אחת. איבדתי את הספירה במהלך העונה הקודמת, כאשר לואיס המילטון ביצע 39 מהלכי עקיפה תחרותיים בארבעת המרוצים הראשונים. אני לא חושב שהעקיפה חשובה כמו שאנשים נוטים לספר. זה הפך לאובססיה."

"אני חושב שמה שאנשים רוצים הוא אי-ודאות בקשר לתוצאה. במהלך סוף השבוע, עד יום שבת, אתה רוצה חוסר ודאות באשר לתוצאות הדרוג. לאחר מכן, בלי קשר לתוצאות הדרוג, אתה רוצה אי ודאות בקשר לתוצאות המרוץ ? זה מה שגורם לך לרצות לצפות בזה."