פיטר סאובר: אין לי כוונה למכור את הקבוצה

פיטר סאובר, בעלי הקבוצה הקרויה על שמו ומנהלה, הכחיש כי הוא עומד למכור את חלקו בה, והבהיר כי העסקה עם ענקית התקשורת המכסיקאנית "טלמקס", אינה אלא הסכם חסות. בראיון שפרסמה הקבוצה הסביר סאובר גם כיצד הצליחה הקבוצה להתאושש מפתיחה מאכזבת של העונה החולפת, והגיב גם על פיטוריו המפתיעים של דה לה רוסה מהקבוצה, והחלפתו בניק היידפלד.

האם אתה מתחרט על ההחלטה לרכוש את הקבוצה בחזרה?
"לא. ולעולם לא אתחרט על כך, אף על פי שידעתי שהמשימה להחזיק את הקבוצה בחיים תהיה קשה מאוד. אילולא הייתי נענה לאתגר, הייתי בוודאי שואל את עצמי כל הזמן מדוע לא עשיתי זאת. פינינו מכשול אחר מכשול מהדרך, וכאשר אני משווה את המצב הנוכחי לעומת זה שבו עמדנו לפני שנה, אני חושב שכל אחד מאנשי הקבוצה צריך לחוש גאווה עצומה על מה שהשגנו."

התקדמות הקבוצה בתחילת העונה הייתה איטית מאוד. מה עבר לך בראש באותם ימים?
"זה היה קשה ? אין ספק בכך. לא רק שהמכונית הייתה איטית, היא גם הייתה בלתי-אמינה. ואז, כפי שבדרך כלל קורה בספורט, סבלנו קצת גם מחוסר מזל. כל הדברים האלה הטרידו אותי מאוד, והם גם מנעו ניהול משא ומתן עם נותני חסות פוטנציאליים."

החל בגרנד-פרי האירופי נראה היה שהדברים מתחילים להסתדר. מה גרם לכך?
"ג'יימס קי מונה למנהל טכני באפריל והשיג הרבה מאוד בזמן קצר. הוא והצוות שלו זיהו את החולשות של דגם C29 והגו תוכנית ברורה לשיפורו. הרעיונות שלהם מומשו במהירות והייתה להם השפעה חיובית. אחרי שבשמונת המרוצים הראשונים של העונה השגנו נקודת אליפות אחת בלבד, הוספנו עוד 36 נקודות במהלך שמונה המרוצים שלאחר מכן ? ועוד 7 נקודות בשלושת המרוצים האחרונים. ג'יימס יישם גם כמה שינויים ארגוניים. העובדה שהצלחנו למצוא מוצא ממצב קשה כל-כך במהלך עונה משמשת עדות לאיכות הקבוצה ולרוחה."

לפני המרוץ בסינגפור החלפתם את פדרו דה לה רוסה בניק היידפלד. האם בדיעבד היית מחליט לעשות זאת שוב?
"כן, בהחלט. היינו במצב שבו לא ידענו להגיד כמה התקדמנו מבחינת הביצועים. שני הנהגים שלנו היו חדשים – לא הכרנו אותם טוב כל-כך, ולא ידענו עד כמה המכונית טובה. היה חסר לנו מישהו שישמש כאבן בוחן. את ניק הכרנו טוב מעבודה רבת שנים יחד, והוא עזר לנו לאמוד את ההתקדמות במספר תחומים."

האם אתה מרוצה מקאמוי קוביאשי?
"קאמוי משמש השראה לכולם בקבוצה. הסגנון ההתקפי והמרענן שלו מעלה חיוך. לפי התגובות ביציעים אני יודע להגיד שגם אוהדי פורמולה אחת אוהבים אותו; מהלכי העקיפה שלו תמיד מרתקים לצפייה. עם זאת, אי אפשר לדבר רק על הפן הזה שלו ? יהיה בזה משום חוסר צדק. קאמוי הוא גם נהג חכם מאוד, שמבין כיצד ליישם אסטרטגיה. הוא התקדם בצורה יוצאת מן הכלל במהלך השנה, ואני בטוח שהוא צפוי לעשות עוד כברת דרך בעתיד. כאשר החתמתי אותו לפני שנה ספגתי ביקורת קשה מכמה מומחים, אבל תחושת הבטן שלי אמרה לי שהוא משהו מיוחד. היום אני פשוט שמח שהוא בקבוצה."

בעונה הבאה ינהג עבורכם סרג'יו פרז, נהג טירון, לצד קוביאשי, שבאמתחתו שנה אחת בלבד של נהיגה בפורמולה אחת. האם אין בכך משום סיכון?
"אני בטוח שאנו עומדים לפני שנה חדשה עם צוות נהגים מצוין. קאמוי עשה כמה צעדים קדימה גם מהבחינה הטכנית במהלך העונה החולפת, ואין לי ספק שהוא ימשיך לשאת באחריות שמוטלת עליו בצורה טובה. סרג'יו נוטף כשרון. מבחינתו, המטרה היא ללמוד מהר. הוא יכול ללמוד מקאמוי, כפי שקאמוי למד בעצמו מדה לה רוסה והיידפלד. מלבד זה, יש להזכיר שעונת 2001 הייתה אחת העונות המוצלחות ביותר בתולדות סאובר, ובאותה עונה נהג עבורנו נהג טירון בשם קימי רייקונן, לצד ניק, שבאמתחתו היו אז שנתיים בלבד של נהיגה בפורמולה אחת."

האם זה אומר שקאמוי קוביאשי יהיה באופן אוטומטי הנהג המועדף?
"אין לנו נהג מועדף בקבוצה; שני הנהגים ייהנו מיחס שווה בכל תחום. אבל, כמובן, אני מצפה מקאמוי ליישם את הניסיון העדיף שלו ולהוביל."

איך מתקדם הפיתוח של המכונית החדשה?
"פיתוח דגם C30 מתקדם על פי התכנית. הצבנו לעצמנו רף גבוה מאוד, והדברים נראים טוב עד כה. ג'יימס קי הוכיח בעבר שהוא יודע לבנות מכוניות מהירות. כל השינויים הטכניים, בכלל זה האיסור על שימוש בדיפיוזרים כפולים, המעבר לצמיגי פירלי, כנפיים אחוריות מתכווננות ומערכות KERS, הופכים את האתגר הזה למעניין."

לאחרונה נכתב הרבה על כך שהקבוצה עומדת למכירה. היכן עומדים הדברים בעניין בזה?
"אני מחזיק 100% מהון הקבוצה, ובשלב זה אין תוכנית למכור אותה או חלק ממנה. השותפות שלנו עם 'טלמקס', שתיכנס לתוקפה ביום 1 בינואר, 2011, אינה כוללת מכירת הון; מדובר בעסקת חסות טהורה."

כמה זמן תמשיך לנהל את הקבוצה?
"לפני שנה אמרתי שאני לא רוצה לשבת על קיר המוסכים ואני בן 70. אני עדיין מרגיש כך, ואני כעת בן 67. הדבר הקריטי מבחינתי הוא להבטיח את יציבות הקבוצה ולדאוג לבסיס פיננסי שממנו ניתן יהיה להתקדם כראוי מן הבחינה הספורטיבית. כאשר המטרות האלה יושגו יגיע הזמן עבורי לפנות את המקום."

מקור: Sauber F1 Team