מיוחד: לא סתם אתלטים – חלק ב'

לג'יימס אלן, כתב הספורט המוטורי הבריטי, הייתה הזכות לקחת חלק באירוע נהיגה מיוחד שנערך במסלול יאס-מרינה באבו-דאבי. מטרת האירוע הייתה לאפשר לאנשי תקשורת ואוהדים ללמוד מה נדרש מנהגי פורמולה אחת. אלן כתב על האירוע סדרה קצרה של מאמרים בהם שולבו קטעי וידאו ותמונות יוצאי-דופן, ואנו מביאים לכם אותם כאן, בתרגום לעברית.

היום נערך החלק האחרון של אירוע נהיגה בן יומיים במסלול "יאס-מרינה", אשר נועד לספק הבנה מעמיקה יותר לגבי הדרישות הפיזיות והמנטאליות מנהגי פורמולה אחת.

אחרי המבחנים הפיזיים, מרוץ מכוניות קארט וסיבוב במכונית פורמולה אחת דו-מושבית אתמול, היום הייתה לנו הזכות לנהוג במכוניות פורמולה 3000, ועברנו גם סדרה של מבחנים מנטאליים שהמציא ד"ר ריקארדו סקארלי, נציג חברת ההון האנושי, Formula Medicine.

אף על פי שהנהיגה, והחוויה שבנסיעה במכונית פורמולה אחת אפשרו לנו להגיע לתובנות פנטאסטיות, החלק המעניין ביותר עבורי בתכנית היה, ללא ספק, עבודתו של ד"ר סקארלי. סקראלי השחיז את שיטות העבודה שלו ושוקד על מחקריו מזה עשרים שנה; הוא עבד עם נהגי פורמולה אחת בעבר ובהווה, החל בז'אן אלזי, עבור בפליפה מאסה, וכלה בפרננדו אלונסו ורוברט קוביצה. אתמול הוא העביר אותנו מבחנים פיזיים, והיום מבחנים מנטאליים, שהוא משתמש בהם עבור נהגי פורמולה אחת ונהגים צעירים, כדי להעריך אם יש להם Mentalהיכולת המנטאלית להיות נהגים מובילים.

תמיד האמנתי שהנהגים הטובים ביותר משתמשים, אולי, ב-75% מהיכולת המנטאלית שלהם כדי לנהוג מכונית על הקצה, כאשר 25% הנותרים משמשים אותם כדי לחשוב על הצמיגים ועל הטקטיקה, ומאפשרים להם לנהל שיחות עם אנשי הצוות ברדיו.

למרות שיכולת החלוקה הזו היא משהו שנולדים איתו, סקארלי משוכנע שעל ידי הבנת האופן שבו המוח פועל, וכיצד הוא מתפקד תחת לחץ, אפשר לאמן אותו לבצע משימות ברמה גבוהה, תוך כדי חסכון באנרגיה ? מנטאלית ופיזית. המשמעות היא שאמנם לא ניתן לגרום לנהג להשתמש רק ב-75% מהיכולת המוחית שלו, אבל אפשר בהחלט לשפר את הביצועים שלו. הכול טמון ביכולת המוח לקבל סימנים ויזואליים ולעבד מידע.

"נהג חייב להיות בכושר כדי לתפקד משך מרוץ שלם, בלי להתעייף", מסביר סקראלי. "אחרי זה, אם אני רוצה לשפר את הביצועים שלו, אני צריך לגרום למוח שלו לעבוד מהר יותר, פרק זמן ארוך יותר. את זה ניתן להשיג על ידי ניסיון ללמד אותו איך לבצע את אותן פעולות בפחות אנרגיה. בדרך זו הוא יכול לתפקד ברמה גבוהה יותר פרקי זמן ארוכים יותר."

"לנהגים יש מוח 'שונה', משום שהם צריכים להיות מהירים וחכמים, ומסוגלים להגיב ולהחליט החלטות מהר. כשהתחלתי לעבוד בפורמולה אחת הייתי באותו גיל כמו הנהגים, והופתעתי לגלות כמה הם היו טובים יותר בהחלטת החלטות יום-יומיות. היה לי ברור שהמוח שלהם מהיר יותר משלי."

"הנהג שונה מאתלטים אחרים, בכך שיש לו את היכולת לשלוט בהרבה דברים, ולהחליט החלטות בזמן הנכון."

המבחנים המנטאליים היו מגוונים: מבחן פשוט של זמן תגובה, מבחני זיכרון ויזואליים, מבחני ריכוז ומבחני לחץ. המבחן המכשיל ביותר היה תרגיל ריכוז מהיר שבו הופיעו מילים בצבע מסוים על צג. אם הצבע מתאים למילהCecc-Rod, אתה צריך להקליק על "נכון" באמצעות אחד מהלחצנים המצויים ביד ימין וביד שמאל, ואם לא ? על "שגוי". כל שנייה מופיעה מילה חדשה, וכדי לסבך את העניינים עוד יותר, הכיתוב "נכון" ו"שגוי" מתחלפים מדי פעם, ומופיעים לעיתים בצד ימין ולעיתים בצד שמאל, באופן רנדומאלי. אני הצלחתי 85 מתוך 100 ניסיונות, בזמן של 100 שניות.

סקראלי סיפר שבשיא של תרגיל זה מחזיק רוברט קוביצה, שענה נכון על 100 מתוך 100 ניסיונות

בזמן של 65 שניות. אבל מרשים יותר מזה, הוא שקוביצה הצליח לענות 300 תשובות נכונות ברצף. זה מצביע לא רק על ריכוז מעולה, אלא גם על מוח מהיר המסוגל לעבד מידע במהירות מדהימה.

תגובות הן חלק מהעניין ורוד פולר שהיה איתנו בתכנית, הראה לנו מכשיר נייד שבעזרתו הוא מתרגל זמני תגובה.

ניקולאס טוד שולח את כל הלקוחות המיועדים שלו, נהגים צעירים, לחברת Formula Medicine, וסקראלי יכול להגיד לקבוצות אם לנהג הנבחן יש מה שדרוש מבחינה מנטאלית כדי להגיע לפסגה.

בחזית הנהיגה התקדמנו דרך מכוניות סF30002פורט דו-מושביות, עד מכוניות פורמולה 3000, שהיו שיא התכנית. למכוניות אלה יש תיבת הילוכים המופעלת באמצעות ידיות מאחורי ההגה, והן מאוד מהנות לנהיגה. נהגנו מאחורי אלוף פורמולה 3000 לשנת 1989, ז'אן אלזי, משך 10 הקפות, במהלכן הוא הלך והגביר את המהירות. כאשר ניסיתי קצת יותר מדי לעמוד בקצב שלו איבדתי שליטה ביציאה מפנייה איטית.

אחד הדברים המיוחדים בתכנית הוא ההיקף שלה. אין עוד מסלול אחר בעולם שיכול לארגן אירוע כזה, עם מגוון כזה של מכוניות, בהן מכונית פורמולה אחת דו-מושבית ואפילו מכונית דראג בעלת שלושה מושבים!

רוד פולר מתחרה בסדרת NHRA בארה"ב, במכונית הצבועה בצבעי מסלול "יאס-מרינה". מרוצי דראג פופולאריים מאוד גם במזרח התיכון. הצטרפתי לנסיעה במכונית כזו, והתאוצה, הגורמת לראיית מנהרה בדרך למהירות של 390 קמ"ש בתוך שניות בודדות, על פני כ-500 מ', הייתה מאוד מרשימה. המכונית של "יאס-מרינה", מכונית תלת-מושבית עם 1000 כ"ס, נבנתה במיוחד כדי לאפשר לאנשים מן השורה לחוות את התחושות. המכונית האמיתית של פולר היא בעלת 8,000 כ"ס והיא מסוגלת להגיע למהירות של 500 קמ"ש. באופן מדהים למדי, הוא מבצע 25 תיקוני היגוי במהלך נהיגה של 4 שניות…Drag-1

נהגנו גם בסימולטור החדש של חברת "קודמאסטרס", F1 2010, לסוני פלייסטיישן 3. השתמשנו בסט-אפ למתחילים, ונהגנו זה מול זה בשישה מכשירים שונים. ג'ולס ביאנקי, נהג GP2, היה מאוד מהיר.

בסך הכל היו אלה יומיים מרתקים ומעייפים. למדנו הרבה על הדרישות מנהגים, הן מהבחינה הפיזית והן מהבחינה המנטאלית, והייתה לנו הזדמנות לראות את המומחים בעבודתם מקרוב.

ניל דונל, זוכה תחרות UK Fan Ambassador, היה איתנו בכל שלב, ונהנה מההזדמנות להתקרב יותר אל הספורט ולהכיר נהגים כמו ז'אן אלזי, ג'וני הרברט וברונו סנה. לניל היה המזל לנסוע במכונית הפורמולה אחת הדו-מושבית שבה נהג אלזי, שהודה אחר כך שלחץ חזק. את חוויותיו של ניל נביא בחלק הבא.