מיוחד: לא סתם אתלטים – חלק א'

לג'יימס אלן, כתב הספורט המוטורי הבריטי, הייתה הזכות לקחת חלק באירוע נהיגה מיוחד שנערך במסלול יאס-מרינה באבו-דאבי. מטרת האירוע הייתה לאפשר לאנשי תקשורת ואוהדים ללמוד מה נדרש מנהגי פורמולה אחת. אלן כתב על האירוע סדרה קצרה של מאמרים בהם שולבו קטעי וידאו ותמונות יוצאי-דופן, ואנו מביאים לכם אותם כאן, בתרגום לעברית.

עבורי, עבור ניל אודונול, הזוכה בתחרות UK Fan Ambassador , ועבור שאר הנוכחים באירוע הנהיגה שנערך במסלול "יאס מרינה" שבאבו-דאבי, היה זה יום מדהים. האירוע, הנערך לפני הגרנד-פרי השני של אבו-דאבי, בנובמבר, יומיים אורכו, והוא נועד לעזור לאנשי תקשורת ואוהדים, כמו ניל, להבין טוב יותר מה נדרש מנהגי פורמולה אחת.

במהלך האירוע אנו עתידים להתנסות בנהיגה בארבעה סוגים של מכוניות: קארט, ג'י.טי (אסטון מרטין), סופר-ספורט (דו-מושבי) ופורמולה 3000. מלבד זה, אנו עתידים להתוודע לעוד שני אלמנטים, פיזיים ומנטאליים, שBruno-Jake-neckאינם כרוכים במעשה הנהיגה עצמו, ואשר יאפשרו לנו להבין כיצד מוערכים הנהגים וכיצד מאמנים אותם. לשם כך, נמצאים איתנו, בין היתר, נהג פורמולה אחת בהווה, ברונו סנה, נהגי העבר ג'וני הרברט וז'אן אלזי, והכוכב העולה, ג'ולס ביאנקי.

עם בוקר חילקו אותנו לארבע קבוצות. ניל ואני, יחד עם ג'ייק המפרי, מגיש שידורי הפורמולה אחת של רשת BBC, רוד פולר, נהג דראג אמריקני מסדרת Top Fuel, ושני מגישים מרשת הטלוויזיה הגרמנית RTL, היינו חברים באותה הקבוצה.

התחלנו את היום עם כמה מבחנים פיזיים אינטנסיביים, שכללו הרמת משקולות הקשורות בכבל לקסדה, על מנת לדמות את תאוצת כוח המשיכה והשפעתה על הצוואר. החלק העליון של גוף הנהגים משחק תפקיד חשוב, ועל כן נדרשנו לבצע תרגילי כוח רבים ומעייפים, על הכתפיים ופלג הגוף העליון. ביצענו גם הדמיית ניהוג נהדרת בעזרת הגה שסיבובו מרים משקולת המחוברת למטוטלת. במאבק מול רוד (נהג הדראג, ד.פ), שנועד לבדוק מי מאיתנו יצליח להחזיק את המשקולת אופקית יותר זמן, נשברתי אחרי קצת יותר משש דקות.

Neil-steer

ריקארדו סקארלי, רופא הפורמולה אחת הוותיק, והצוות שלו, הסבירו לנו שהתפיסה לפיה נהגי פורמולה אחת אינם ספורטאים, משום שאיננו יכולים ממש לראות אותם מתאמצים, היא מוטעית. למעשה, גוף הנהג נתון לכוחות קיצוניים כל העת, ומרוצים כמו זה שנערך בסינגפור דורשים מהנהגים המון. שרירי הצוואר ופלג הגוף העליון מאומצים מאוד והלב דופק באופן קבוע בקצב שבין 180 ל-210 פעימות בדקה במהלך המרוץ. מה שלא ידעתי קודם הוא שכאשר הנהג בולם את המכונית בלימה חזקה, למשל בסוף ישורת המובילה לפניית ראש סיכה, הלב שלו מאט לקצב של 50 פעימות בדקה בלבד, ואז חוזר מייד ל-180. אני מוצא את זה קצת מטריד.

בסוף הבוקר, עם צוואר תפוס וכואב ושרירים רוטטים, התחלנו לנהוג במכוניות הקארט. ג'ולס ביאנקי וארו ואיניו חנכו אותנו, ואחר כך יצאנו למקצה דרוג ומרוץ מלא. ניל אודונול לקח פול, אני לקחתי את המקום השני; לאחר מכן ניהלתי מאבק נהדר מול ג'ייק, עד דגל השחמט. הוא הגיע לפני, מרחק שתי מכוניות. נהג הדראג, רוד פולר, ניצח את המרוץ בקלות.JA-2-seater

במכוניות הג'י.טי של אסטון מרטין הדריך אותי ז'אן אלסי. כאשר אור היום דעך ותאורת הזרקורים נדלקה קיבלנו סיבוב במכונית הפורמולה אחת הדו-מושבית של "יאס-מרינה", היא הדו-מושבית הישנה של קבוצת "מינארדי". אני יצאתי להקפה עם ג'וני הרברט, והיה נהדר לראות אותו נהנה כל-כך. עבר הרבה זמן מאז שיצא לו לנהוג במכונית עם בלמים ראויים, והוא קרן מאושר. נדמה היה לי שלמסלול יש קצב שלא ידעתי להעריך בפעם הקודמת שביקרתי כאן, בשנה שעברה, ושאולי ניתן להבחין בו רק במהירויות כמו אלו שבהן נסענו. יש במסלול כמה פניות חדות מאוד, אבל חלקן ארוכות וסוחפות, והפנייה הימנית המהירה שלפני ישורת הזינוק-סיום היא פנייה מהגיהנום… גם המעבר מתחת למלון נפלא.

בשלב זה, אחרי יום אחד של פעילות, היינו כולנו כבר מותשים פיזית, אבל זה גם היה הזמן שבו חווינו את כוחות התאוצה של כוח המשיכה על הצוואר והראש, באופן בלתי-אמצעי. אחרי שתי הקפות בלבד, חשתי כי הצוואר שלי מוותר. Trioכנראה שהמאמץ שהשקענו בתחילת היום היה ניכר. כשג'וני בלם את המכונית בסוף הישורת הארוכה חווינו תאוטה של G3-4. לא הייתי ממש מודע לכך שקצב הלב שלי צנח ל-50, אבל תהיתי בקשר לזה.

אם נחזור שוב לגרנד-פרי סינגפור, הרי שבמשך שעתיים של נהיגה על הקצה, בחום של שלושים מעלות ו-75% לחות, במסלול שכמעט ולא ניתן לנוח בו, אלונסו ופטל, בין היתר, לא עשו אפילו טעות אחת. המרוץ כאן בשני בנובמבר יהיה בוודאי גם הוא קשה לנהגים, אבל לפחות יש להם את הישורת הארוכה "לנוח" בה.

אחרי התובנות של היום אני יכול לומר שהנהיגה היא משימה פיזית ומנטאלית קשה הרבה יותר ממה שניתן לדמיין. תמיד היה לי הרבה כבוד לכל 24 נהגי הסדרה, אבל יש לי הרבה יותר ממנו כעת, אחרי היום הזה. הנהגים האלה הם סופרמנים הפועלים בסביבה קיצונית וברוטאלית.

מחר נבצע מבחנים פסיכולוגיים, מבחני דריכות ועירנות, מבחנים של זמן תגובה ועוד, וכן גם לנהוג במכוניות פורמולה 3000 ? הכי קרוב שיש לדבר האמיתי.