הנס שטוק: קשרים יהודיים ונאציים על מסלול המרוצים

"(1) יהודי הינו מי שמוצאו לפחות משלושה סבים, שהם יהודים גמורים (volljudisch), לפי גזעם…
>(2) יהודי נחשב גם בן תערובת (Mischling), נתין המדינה, שמוצאו משני סבים יהודים גמורים…"

(מתוך התקנה הראשונה לחוק אזרחות הרייך, 14/11/1935)

הנס שטוק נולד בשנת 1900 בפולין, וחי בגרמניה ושוויץ עד מלחמת העולם השנייה. בשנת 1923 החל להתעניין בספורט מוטורי ולהתחרות במרוצי טיפוס-גבעה (Hill Climb). בשנת 1926 החל לקבל תמיכה מחברת הרכב אוסטרו-דיימלר לתחרויות שלו, ושנה לאחר מכן הפך להיות נהגה הרשמי של החברה. בשנת 1929 היה הנהג המוביל בתחרויות טיפוס הגבעה באירופה, מה שבמהרה הקנה לו את השם "מלך ההרים".

על תכונותיו של שטוק נמנתה היכולת להכיר ולזכות בחברים חדשים בצורה קלה. שלושה חברים כאלו השפיעו רבות על התפתחות חייו וקריירת המרוצים שלו. קשריו של הראשון שבהם, הנסיך וילהלם, אפשרו לשטוק לקבל לידיו מכונית מרצדס SSKL ייחודית לתחרויות. החבר השני, ארנסט אודט (Ernst Udet), טייס קרב לשעבר בחיל האוויר הגרמני של מלחמת העולם הראשונה, היה האיש שהכיר לשטוק את התחרויות לקביעת שיאי מהירות, שהיו פופולאריות מאד בסוף שנות העשרים ותחילת שנות השלושים של המאה העשרים. החבר השלישי והאחרון שראוי לציון היה יוליוס שרק (Julius Schreck). שרק היה עוזרו האישי של אדולף היטלר עוד בטרם נבחר ב-1933 כקנצלר גרמניה, והיה זה שגם ערך את ההכרות הראשונית בין היטלר לשטוק בשנת 1925 ? פגישה שגרמה להיטלר להבין, אולי במידה גדולה יותר כי היטלר כבר היה חובב מכוניות עוד קודם לכן, את הערך התעמולתי שניתן יהיה להפיק מהספורט המוטורי הגרמני והצלחתו. בשנת 1931, כאשר הנס שטוק לא הצליח למצוא לעצמו תעסוקה כנהג מרוצים בקבוצה רשמית ארגן לו יוליוס שרק פגישה נוספת עם היטלר ואז הבטיח היטלר לשטוק כי כאשר ייבחר לתפקיד מוביל במדינה ידאג ששטוק יהיה זה שיוביל את מכונית המרוץ הגרמנית להצלחות. שטוק יצא מהפגישה הזו מעודד מאד.

קופה אסרבו, 1935; (30) רוזמאייר, (39) וארזי, (37) שטוק

בשנת 1932 נישא (נישואים שניים) שטוק לפאולה פון-רזניק, שחקנית טניס גרמניה ומוכשרת, אבל גם נכדה לסבתא וסבא יהודיים. שטוק החל לסבול, בעקבות נישואיו, מהטרדות חוזרות ונשנות עקב מוצאה היהודי של אשתו. היכרותו המוקדמת עם היטלר סייעה לו בשלב זה, אבל גם השפיעה מאוחר יותר על התפתחות הקריירה שלו. קשה למצוא סימוכין לגבי מתן ההוראה לפגיעה המילולית וההטרדות, ולאחר מכן גם לסיוע שלו זכה הנס שטוק, בשל מוצאה היהודי של אשתו, אולם ניתן רק לשער כי הדבר נעשה בהוראתו ותוך ידיעתו של היטלר. שטוק הוטרד פעם אחר פעם על ידי אנשי גסטאפו גרמניים, ובנוסף לכך נתלו שלטים וכרזות בכל מסלול מרוצים ובכל תחרות טיפוס גבעה שבהם התחרה הנהג במהלך עונת 1935. בהמשך, בהוראתו של היטלר, הופסקו הפגיעות בשטוק וגם לאחר שפוטר מקבוצת אוטו-יוניון בשלב מאוחר יותר בקריירה שלו, היה זה היטלר שזכר לו חסד נעורים וסייע בהחזרתו לשורות הקבוצה. שטוק עצמו יצא בפנייה נרגשת בנאום פומבי לקהל והצהיר כי זו טעות וכי אשתו כלל לא יהודייה וגם אם כן, הרי היא לא אשמה שסבתא וסבא שלה יהודיים ובטח לו הוא, או קריירת המרוצים שלו.

עוד בתקופה שלפני היותו קנצלר גרמניה הכריז היטלר שגרמניה צריכה להתחרות עם מכונית מרוץ גרמנית בכל מסלולי המרוצים המפורסמים בעולם, וזאת בכדי להראות לכולם את היכולות הטכנולוגיות הגבוהות של הגזע הארי העליון. זו בדיוק היתה ההזדמנות לה חיכה הנס שטוק. מערכת יחסים טובה שהייתה לו עם פרופסור פרדיננד פורשה, כמו גם, כאמור, עם אדולף היטלר, סייעה לו להפוך לנהג המוביל של קבוצת אוטו-יוניון החדשה, שנבנתה לקראת עונת מרוצי הגרנד-פרי של 1934.

את הניצחון הראשון שלו במדי אוטו-יוניון השיג הנס שטוק בגרנד-פרי הגרמני של 1934, לאחר מאבק ארוך וקשה בנהגה המוביל של קבוצת מרצדס, אולי הנהג המזוהה יותר מכול עם המפלגה הנאצית, רודי קרצ'יולה. שטוק חצה ראשון את קו הסיום והכריז כי זה הניצחון החשוב ביותר שהשיג בקריירה שלו. מאוחר יותר, בהמשך עונת המרוצים הוא ניצח גם בגראן פרי השוויצרי והפך לנהג הגרמני המוביל לקראת עונת 1935.

כל עוד ההצלחות על מסלול המרוצים נמשכו, השתיק היטלר את ההערות לגבי הקשרים היהודיים של הנס שטוק. הקשרים האישיים של שטוק עם היטלר ויוליוס שרק בהחלט סייעו לו לשמור על מקומו באוטו-יוניון בתקופה הזו, במקביל להישגיו על המסלול. ואולם, כאשר הופיע בקבוצת אוטו-יוניון נהג חדש, צעיר ומוצלח בדמותו של ברנד רוזמאייר, החל מעמדו של שטוק להתערער. רוזמאייר הוחתם על ידי מנהלה של קבוצת אוטו-יוניון, ווילי וואלב (Willy Walb), כנהג מחליף לעונת המרוצים של 1935. לאחר שהצליח להוכיח את עצמו במספר מרוצים הוחתם כנהג מן המניין בקבוצה לעונה שלאחר מכן, אשר בסופה הוכתר כאלוף אירופה, מה שהעמיד בצל גדול את קריירת המרוצים של הנס שטוק.

אליפות שאוינסלנד בטיפוס גבעה, 1937; שטוק בטייפ סי

למרות שסיים במקום השני באליפות אירופה לעונת 1936, לא הצליח שטוק לנצח באף מרוץ חשוב של אותה עונה. את עונת 1937 הוא החל עדיין כנהג המוביל בקבוצה, אולם הכתובת הייתה כבר על הקיר. הזיכרונות בדבר היות אשתו יהודייה חזרו וצצו, וחוסר היכולת שלו לנצח מרוצים כבעבר עשו את שלהם. מנהלי קבוצת אוטו-יוניון הודיעו כי הם משחררים אותו מהחוזה שלו וכי ימי נהיגת המרוצים שלו מאחוריו. ובכל זאת, מותו של ברנד רוזמאייר, שהוביל את אוטו-יוניון וקשריו של שטוק עם צמרת המפלגה הנאצית פעלו לטובתו: באמצע העונה הוחזר שטוק לתפקידו כנהג מרוצים במדי אוטו-יוניון, מספר חודשים בלבד לאחר שפוטר. ההישגים וההצלחות אולם לא היו כמקודם ושטוק הצליח בעיקר בזירת מרוצי טיפוס הגבעה.

לאחר מלחמת העולם השנייה המשיך הנס שטוק להתחרות עוד מספר שנים עד שפרש סופית בשנת 1960 ונפטר בשנת 1978. בנו, הנס-יואכים שטוק מנישואיו בפעם השלישית הפך לנהג מרוצים מפורסם בזכות עצמו.

לקריאה נוספת:

- Reuss, Eberhard ? Hitler's Motor Racing battles, 2006
- Snellman, Leiff ? From Austria to Auto-Union and back, 2000

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>