הקבוצות הסכימו: יותר השימוש במערכות KERS ב-2011

חברי ארגון הקבוצות הגיעו במהלך סוף השבוע של הגרנד-פרי הקנדי להסכמה על התרת השימוש במערכות KERS, החל בעונה הבאה.

המערכות יפעלו תחת אותן ההגבלות שהיו קיימות עם הצגתן לראשונה, בעונת 2009, למרות דרישתן של פרארי ורנו להגדיל את כוחן ולאחר שמרצדס התנתה הסכמתה למהלך בהפעלתן תחת התקנות הישנות.

ואולם, הקבוצות צופות כי השימוש במערכות ינחל הצלחה רבה יותר הפעם, לאור הגדלתו הצפויה של משקל המינימום של המכוניות בעונה הבאה עד 640 ק"ג. אחת הסיבות העיקריות לחוסר ההצלחה של המערכות עם הצגתן נבעה מן העובדה שהתקנתן העלתה את משקל המכוניות אל מעבר למשקל המינימום של המכוניות, שעמד אז על 605 ק"ג, וכן ממיקומן הספציפי במכונית אשר גרם לשינוי לרעה בחלוקת המשקל.

בשל הגדלת משקל המינימום כאמור, וכן לאור השימוש בצמיגים קדמיים צרים יותר המסייעים בעניין חלוקת המשקל, לא צפויות המערכות להשפיע לרעה על התנהגות המכוניות, לפחות לא כפי שהשפיעו בעבר.

סטפאנו דומניקאלי, מנהל קבוצת פרארי, אמר על ההחלטה: "היינו מעדיפים להשתמש בהרבה יותר אנרגיה, אבל לא היה קונצנזוס בנושא זה. פתרון הביניים שהושג יאפשר לפחות 'ללכת על זה' ולראות כיצד המערכות יתפקדו. אנחנו נשתמש בהן, זה בטוח."

לפרארי יצטרפו, ככל הנראה, וויליאמס ורנו, בעוד ששאר הקבוצות עוד לא הודיעו על החלטתן בעניין. רוס ברון, המנהל הטכני של קבוצת מרצדס, אמר כי לא מדובר בהחלטה קלה, למרות העלאת משקל המינימום.

"מדובר באותו תרחיש כמו זה שעימו התמודדנו בשנים קודמות. בתחומים מסוימים מדובר ביתרון, ובאחרים בחסרון. זו לא החלטה של שחור או לבן". ברון התייחס בדבריו גם לפתרון צפוי נוסף, העתיד להיות מיושם החל בעונה הבאה, בדמות האפשרות לשנות את זווית ההתקפה של הכנף האחורית: "יכול להיות לזה יתרון מצטבר, אם נשתמש ב-KERS ובכנף. יהיה לך היתרון של שני הפתרונות. אין סיבה שהכנף תשלול את השימוש במערכות KERS, משום שאתה לא משתמש באלה האחרונות רק כדי להגביר את המהירות בקו-ישר, אתה יכול להשתמש בהן גם כדי להגדיל את כוח ההצמדה."

ברון התייחס גם לעלותן של המערכות: "חשוב מאוד שתהיה שליטה בעלויות. זו הייתה השקעה רצינית למדי בשנים קודמות, וייתכן שהאקלים השתנה מבחינה זו כעת. עלינו להיות זהירים ביחס לרמות ההשקעה הנדרשות. זו יוזמה טובה, אבל אנחנו צריכים לוודא שהיא מתאימה לפורמולה אחת."

ברנו, לעומת זה, ביכו את העובדה שהכסף שיוקצב למערכות ישמש כדי להביא את הדור הישן לביצועים אופטימליים ולא לפיתוח ממשי של הטכנולוגיה. אריק בולייה, מנהל הקבוצה, כינה את ההתנהלות בעניין זה "טפשית".

"אנחנו ברנו תמכנו מאוד במהלך, לצד פרארי. הצענו להגדיל את כמות האנרגיה שאותה ניתן יהיה למחזר ל-800 קילו ג'אול (במקום 400, ד.פ), כדי להתאים את המערכות לשימוש עתידי ולשפר את המופע, שהרי אז ניתן יהיה להשתמש בהן זמן כפול בהקפה. זה היה יכול להטיב עם הביצועים ועם התדמית של הסדרה, אבל הדאגה הייתה לגבי מרצדס, שמשתמשת בטכנולוגיה שונה וטענה כי לא תוכל לבצע את השינוי במסגרת הזמן הנתון. הם לא רצו להשקיע כסף במערכות של 800 קילו-ג'אול. אז כעת זה יעלה כסף לכל הקבוצות, שכן אנו צריכים לפתח את המערכות מ-2009. זה טפשי להוציא כסף כדי לגרום למשהו לעבוד יותר טוב, מאשר לשנות את התקנות ולהקל."