פרארי ופיליפ-מוריס תחת מתקפה

הקשר שבין קבוצת פרארי ויצרנית הטבק "פיליפ-מוריס", שוב תופס כותרות: הטיימס פירסם כתבה, לפיה רופאים מובילים באיחוד האירופי דורשים לחקור באופן מיידי אם הברקוד המפורסם, המתנוסס על גבן של מכוניות פרארי, מהווה פרסום סמוי של מותג "מרלבורו", ואת הקשר עם יצרנית הטבק "פיליפ-מוריס", ששוויו הכלכלי מוערך ב-1 מיליארד דולר על פני תקופת זמן של 10 שנים.

חוקי האיחוד האירופי אוסרים כבר מזה מספר שנים פרסום של מוצרי טבק באירועי ספורט, והברקוד, כך נטען על ידי אותם רופאים, נועד להזכיר לצופים במרוצי פורמולה 1 חפיסת סיגריות של "מרלבורו".

דובר מטעם המפקח על הבריאות באיחוד האירופי ביקש להאיץ בממשלות בריטניה וספרד לבדוק אם חברת הטבק השנייה בגודלה בעולם מפירה את חוקי האיחוד. ג'ון בריטון, מנהל קבוצת הייעוץ לענייני טבק של הקולג' המלכותי לרופאים אמר כי "הברקוד מזכיר את החלק התחתון של חפיסת סיגריות של 'מרלבורו'. הייתי המום כשראיתי את זה."

מלבד הברקוד האמור, פרארי עושה שימוש במותג "מרלבורו" גם בשמה המלא הרשמי כמתמודדת באליפות פורמולה אחת: Scuderia Ferrari Marlboro.

ביום חמישי פרסמה פרארי הצהרה באתרה הרשמי, בה הכחישה את ההאשמות כנגדה.

"בשבועות האחרונים התפרסמו מאמרים המטילים ספק בחוקיותו של הסכם השותפות שבין קבוצת פרארי וחברת 'פיליפ-מוריס'", נכתב בהודעה. "דיווחים אלה מתבססים על שתי הנחות: שחלק מהגרפיקה שעל מכוניות הפורמולה אחת מזכירה את הלוגו של 'מרלבורו' ושהצבע האדום, שהוא הצבע המסורתי של מכוניותינו, הוא בעצם סוג של פרסום טבק. טענות אלה חסרות בסיס מדעי, והן נשענות על מחקרים לכאורה, שמעולם לא פורסמו בכתבי-עת אקדמיים. חשוב מזה, הן אינן משקפות את האמת."

"מה שנהוג לכנות בשם 'ברקוד' הוא חלק בלתי-נפרד מהצביעה של המכוניות ומהתמונות המפורסמות על ידי הקבוצה, כפי שמעידה על כך העובדה שעיצובו של הברקוד משתנה בכל שנה, ולעיתים אף במהלך העונה. לא זו בלבד, אלא שאם היה מדובר בפרסום של מותג, הרי שלחברת 'פיליפ-מוריס' היו צריכות להיות זכויות יוצרים עליו."

"השותפות שבין פרארי וחברת 'פיליפ-מוריס' באה לידי ביטוי כעת ביוזמות מסוימות בלבד, כגון: ביקורים במפעל, פגישות עם נהגים, מוצרים מסחריים ועוד, המבוצעות כולן בהתאם לחוקי המדינות שבהן הן מתרחשות. מכוניות המרוץ אינן נושאות את הלוגו מאז 2007, בכלל זה גם במדינות שבהן החוק המקומי מתיר להשתמש בו."

"ההנחה לפיה התבוננות במכונית אדומה של פרארי מהווה אמצעי פרסום יעיל יותר מאשר פרסומת לסיגריות אינה מתקבלת על הדעת: כיצד אמור אדם להעריך את בחירתן של קבוצות פורמולה אחת אחרות להתחרות עם מכוניות שצבען השולט הוא אדום, או לקשור בין דמותו של נהג עם מכונית ספורט בצבע זהה? אולי גם חברות אלה מעוניינות בפרסום טבק!"

"יש לציין שהצבע האדום הוא הצבע המזוהה עם מכוניות מרוץ איטלקיות עוד בימיו הראשונים של הספורט המוטורי, בתחילת המאה העשרים: אם ישנה אסוציאציה מיידית, הרי שזו צריכה להיות בקשר עם חברתנו, ולא עם שותפתנו."

דובר מטעם פרארי הכחיש בטיימס כי שוויו של החוזה עם חברת 'פיליפ-מוריס' הוא אכן מיליארד דולר, וטען כי הוא נמוך יותר, אך סירב לחשוף אותו.

'פיליפ-מוריס' פרסמה תגובה מטעמה, לפיה היא בטוחה שהשותפות עם פרארי אינה מפירה את חוקי פרסום הטבק בבריטניה.