וויליאמס מביעה אמון בעתידן של מערכות KERS

וויליאמס אישרה היום כי רכשה 38% נוספים מהון המניות של Williams Hybrid Power, המתווספים ל-40% שבהם החזיקה מאז מרץ 2008 והמקנים לה שליטה בחברה.

החברה המדוברת, המכונה בקיצור WHP, אחראית על פיתוח המערכת למחזור אנרגיה קינטית (KERS) שבה עמדה וויליאמס להשתמש בסדרת פורמולה 1, אך לא עשתה כן בסופו של דבר. המערכת המפותחת על ידי WHP היא אלקטרו-מכאנית, ומבוססת על מנגנון מסוג Flywheel.

לאור דרישתם של יצרני הרכב לעבור לשימוש בטכנולוגיות ירוקות, החליטה WHP לרכז את מאמצי הפיתוח ביישומים הרלוונטיים לתעשיית הרכב יותר. ואמנם, מאמצי הפיתוח נשאו פרי לאחרונה, בדמות שיתוף פעולה עם "פורשה" להתקנת המערכת ב-911 GT3 R Hybrid החדשה.


ניקו הולקנברג נוהג ב-911 GT3 R Hybrid בנורבורגרינג

המערכת של WHP נמצאת גם בפיתוח מתמשך בפארק הטכנולוגיה והמדע של וויליאמס בקטאר, לטובת יישום בתשתיות שאינן קשורות לעולם הרכב.

"אני שמח מאוד שרכשנו הון מניות נוסף ב-WHP", הצהיר אלכס ברנס, יושב ראש החברה ומנכ"ל וויליאמס. "הסכם זה, משמעו כי לחברה ישנו המימון הדרוש לפיתוח משפחה של מערכות Flywheel, שיתאימו ליישומים שונים בתעשיית הרכב ובתעשיות אחרות. אני סמוך ובטוח שהחברה תמשיך להיות בעלת ערך עבור הלקוחות ותתפתח לעסק משמעותי ומצליח."

בד בבד עם ההודעה כאמור, הצהיר סם מייקל, המנהל הטכני של וויליאמס, כי קבוצתו תומכת כעת בחזרה לשימוש במערכות KERS בסדרת פורמולה אחת. עד כה הייתה דעתה של וויליאמס כי יש להמתין בעניין זה, עד להחלטה על הנוסחה הטכנית הבאה, זו שתיכנס לשימוש החל ב-2013. ואולם, במפגש שייוחד לדיון בנושא במלזיה, הציגו רנו ופרארי פרזנטציה שעזרה לשכנע את וויליאמס.

"רנו ופרארי הגישו הצעה לארגון הקבוצות, לפיה הן יכולות לספק מערכות במחיר של פחות ממיליון אירו", העיד מייקל, "ולפיכך אנו תומכים בהחזרת המערכות לשימוש ב-2011."

"זהו תחום שפורמולה אחת יכולה לתרום בו. הרבה מכוניות כביש משתמשות במערכות KERS היום, והגיוני שייעשה שימוש בהן בסדרה. חשבנו ש-2013 תהיה נקודת זמן טובה יותר להצגה מחודשת, אבל אנחנו צריכים לקיים את ההסכם שכולם חתמו עליו, לפיו אם יוכח עד חודש מרץ שניתן לעשות זאת במחיר של מיליון אירו, נעשה כן."

"מקור המשיכה מנקודת המבט שלי הוא האפשרות לעשות את המכונית מהירה יותר. אם ליריבות תהיה מערכת כזו, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להישאר בלי זה. אנחנו מדברים על שלוש-ארבע עשיריות שנייה להקפה. מערכות KERS תרמו למהירות המכוניות עוד בעונה הקודמת. תסתכלו על מקלארן; באבו-דאבי הם היו תחרותיים מאוד עד לכשל בבלמים, וזה היה עם הצמיג הקדמי הישן. כעת, עם הצמיגים הקדמיים הצרים יהיה אפילו קל יותר לגרום למערכת לעבוד."

מייקל הוסיף עוד כי הוא שמח שהחוקים מגבילים את פיתוח המערכת ומונעים מרוץ חימוש יקר נוסף בין הקבוצות.

מייקל דיבר גם על תוכניותיה של וויליאמס בעונה הנוכחית, ואמר כי בניגוד ליריבות, קבוצתו אינה מתכננת ליישם שדרוג משמעותי במכונית, לפחות עד מונקו.

"יש לנו כמה דברים עבור ברצלונה, שיסייעו לנו לצעוד צעד קדימה", הסביר מייקל, "אבל אני חושב שהצעדים המשמעותיים יצעדו במונקו ובאיסטנבול."

דבריו של מייקל כאמור שופכים אור על ההצהרות שהשמיע רובנס באריקלו, נהג הקבוצה, לגבי האפשרות שוויליאמס תשפר את ביצועיה באופן משמעותי בקרוב, ותסיים שורה של הופעות מאכזבות עד כה העונה.