מלזיה: מבחן אמיתי ראשון לשיטת השיפוט החדשה

לקראת העונה הנוכחית החליט FIA, בראשותו של ז'אן טוד, לשנות את שיטת השיפוט: אלן דונלי, שהיה ליושב-ראש קבוע של חבר השופטים, אם כי ללא זכות הצבעה, איבד את תפקידו השנוי במחלוקת; תחת זאת, נקבע כי בכל מרוץ יבחרו השופטים מחדש יושב-ראש מביניהם. כן הוחלט גם לצרף אל השופטים נהג עבר בעל ניסיון עשיר, על מנת שיסייע להם בקבלת החלטות, ולהגביר את השימוש בשידורי וידאו ורדיו בזמן אמת.

המרוץ במלזיה סיפק מבחן אמיתי ראשון לשיטת השיפוט החדשה. שתי תקריות שונות שאירעו במהלך המרוץ דרשו מן השופטים, לראשונה העונה, להפגין שיקול דעת משמעותי. ובעוד שביחס לאחת מהן הדעות חלוקות, השנייה עשוייה להעיד על שיפור ממשי בתחום זה, אף כי מבחינה אובייקטיבית, אין היא אלא אלמנטרית.

התקרית הראשונה היא, כמובן, זו שבה לקחו חלק ויטאלי פטרוב ולואיס המילטון בתום ההקפה השביעית למרוץ. הרוסי הצעיר נאבק על מקומו אל מול המקלארן הדוהרת במעלה הגריד והוכיח כושר עמידה יוצא-דופן, הרבה מעבר למצופה מנהג בשנתו הראשונה בסדרה, במרוץ השלישי בלבד. הוא אמנם איבד את מקומו בפניה האחרונה, אבל שמר על קרבה מספקת להמילטון, כזו שאפשרה לו להיצמד אל תיבת ההילוכים של המקלארן ולתור אחר הסליפ-סטרים לאורך הישורת הראשית. המילטון החליט למנוע מפטרוב את התענוג והחל לזגזג לרוחב המסלול בתנועות חדות, לא-פחות מארבע פעמים, עד לבחירת קו הגישה אל הפנייה הראשונה.

בתוספת L לקוד הספורטיבי הבינלאומי של FIA נקבע בפרק 4, סעיף 2b, כי:

Overtaking, according to the circumstances, may be carried out on either the right or the left. However, manoeuvres liable to hinder other drivers, such more than one change of direction to defend a position, deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are strictly prohibited. Any driver who appears guilty of any of the above offences will be reported to the stewards of the meeting

כלומר מהלכים שנועדו לעכב או להפריע, או לפגוע בנהג אחר, כשינוי כיוון יותר מפעם אחת, לשם הגנה על מקום, דחיקה מכוונת של מכונית אל מחוץ לשטח המסלול או כל שינוי כיוון בלתי-נורמלי, אסורים לחלוטין.

השופטים במלזיה, מצוידים בדעתו של נהג העבר הבריטי, ג'וני הרברט, החליטו להורות על הנפת דגל שחור-לבן (אלכסוני) לעברו של המילטון, שמשמעו, בהתאם למאמר 2.4.4.1 (f) בתוספת H לקוד הספורטיבי הבינלאומי של FIA: אזהרה בגין דיווח או תלונה על התנהגות בלתי-ספורטיבית.

בין אם השופטים בחרו נכונה, אם לאו – הדעות חלוקות וישנם גם נימוקים לכאן ולכאן, עליהם תוכלו לקרוא בפורום.


המילטון ופטרוב במלזיה. הדעות על המהלך של המילטון חלוקות

התקרית השנייה שבה נדרשו להכריע השופטים הייתה קלה הרבה יותר: סבסטיאן פטל עקף את הלוטוס של יארנו טרולי שתי הקפות מהסיום, בדיוק בזמן שהונף הדגל הצהוב בעקבות פרישתו של אלונסו. התקנות אוסרות באופן מוחלט עקיפה באזורים שבהם הונף דגל צהוב, ואולם ניתן היה להבחין בנקל כי פטל האט את מכוניתו בצורה משמעותית והתלבט אם לעקוף את האיטלקי, שסבל מתקלה הידראולית.

השופטים, לאחר שבחנו את נתוני הטלמטריה ושמעו הסברים מפיו של פטל עצמו, החליטו – ובצדק – שלא להענישו.

שיטת השיפוט החדשה עוד רחוקה מאוד מלהוכיח עצמה כיעילה. אמנם שתי ההחלטות כאמור, אפילו שהדעות לגבי אחת מהן חלוקות, יוצרות רושם שהמצב טוב מבעבר, אבל העונה הנוכחית עוד תזמן לבטח הכרעות קשות יותר, וכנראה שרק בסופה נוכל להצביע בבטחון על שינוי המגמה.