המכונית של מקלארן חוקית

צ'ארלי וויטינג, הנציג הטכני של FIA, בחן היום בבחריין את מכונית המקלארן והכריז כי היא חוקית.

את הספק לגבי חוקיותה של המכונית העלה בתחילת השבוע מנהל קבוצת רד-בול, כריסטיאן הורנר, כשאמר לעיתונאים שהוא מודאג מן הדרך שבה לדעתו תוכננה הכנף האחורית של המכונית לפעול. מקלארן לא אחרה להגיב והזמינה את וויטינג לבדוק את המכונית במפעלי הקבוצה בווקינג, אבל הבדיקה לא יצאה אל הפועל משום שטיסתו של וויטינג מברזיל נתאחרה.

ג'יימס אלן דיווח באתרו כי לפחות שלוש קבוצות פנו היום לוויטינג בבחריין בשאלות שונות לגבי עמידתה של המכונית בתקנות. ואולם, לאחר שנבדקה, הוכרזה המכונית כחוקית. יתרה מכך, נראה גם כי לא קיים בסיס להגשת מחאה רשמית בגין הכנף והורנר עצמו הודה כי על קבוצתו מוטלת כעת המשימה לפתח מתקן דומה.

"זה דומה למה שהיה עם הדיפיוזרים הכפולים, בכך שקבוצות תשאפנה לשלב פיתוחים שונים משל עצמן של רעיון זה מעתה ועד סיום העונה", הסביר הורנר. "אני חושב שלא נגיש מחאה רשמית, אלא נבחן את האפשרות לפתח גרסא משלנו. אני לא חושב שמדובר בעניין גדול כמו הדיפוזרים הכפולים, אבל אני די בטוח שנראה יותר כנפיים מסוג זה".

ככל הידוע בשלב זה, מקלארן עושה שימוש בפתח שנמצא לפני תא הנהג על מנת לתעל זרם אוויר דרך מכסה המנוע אל הכנף האחורית. זרם אוויר זה, שמעברו אל הכנף נתון, ככל הנראה, לשליטת הנהג, מסוגל לגרום להזדקרות הכנף האחורית כאשר המכונית נעה בקו ישר, קרוב למהירותה הסופית. הזדקרות זו, משמעה כי הכנף האחורית מאבדת גרר והצמדה, ולפיכך מתאפשרת השגת מהירות סופית גבוהה יותר. לא ברור כיצד בדיוק מפעיל הנהג את המערכת, אבל ההנחה המקובלת היא שהוא עושה כן באמצעות רגליו, ככל הנראה בעזרת הברך השמאלית.

העובדה כי אף רכיב במכונית אינו נע בעת הפעלת המערכת, ומשום שהנהג אינו נחשב חלק מן המכונית ותנועותיו בה אינן מוגבלות, מאפשרת לעקוף את התקנות האוסרות שימוש באביזרים אירודנימיים נעים.

פיתוח מתקנים דומים על ידי הקבוצות האחרות עלול להיתקל בקשיים, כיוון שחלקים רבים במכונית, בכלל זה השלדה, לא ניתנים לשינוי במהלך העונה, אלא מסיבות של בטיחות או אמינות. על כך אמר אותו הורנר כי "מכיוון שהכריעו כעת בסוגיית החוקיות והרי מהנדסים הם עם יצירתי, אני בטוח שיימצאו דרכים אחרות להשיג את אותה תוצאה".

מרטין וויטמארש הודה ברמיזה באופן פעולת המערכת ואמר כי היא מהווה פרי מחשבתו של אחד מאנשי הקבוצה, שאת שמו סירב לחשוף. וויטמארש אמר עוד כי הוא מצפה לכך שקבוצות אחרות ינסו כעת להעתיק את הרעיון.