המדריך לעונת 2010 – חלק שני

מי נגד מי
אם נתעלם מהקמתה מחדש של קבוצת סאובר על שרידיה של קבוצת ב.מ.וו, שפרשה, עונת 2010 הייתה אמורה להוות אות רשמי ללידתן של ארבע קבוצות פורמולה 1 חדשות. ואולם, הליך הבחירה של FIA השאיר טעם מר בפיהם של רבים, כשסופה של US F1, הקבוצה הכל-אמריקנית, היה להיכחד, גם אם באופן זמני. קאמפוס, המקבילה הספרדית, נדונה לגורל דומה, אך עסקת השתלטות של הרגע האחרון הצילה אותה מחדלון. ואף על פי כן, הופעתה במרוץ הפתיחה בבחריין, מבלי שהספיקה להניע גלגל, אינו הישג להתפאר בו. וירג'ין ולוטוס הצליחו קצת יותר במשימת העמידה בלוח הזמנים, אבל הקצב שהציגו במבחני החורף נתגלה כאיטי מאוד, אפילו מדי. ובכל זאת, במעלה הגריד, נראה כי אופי הדברים עשוי לזמן לנו קרבות מותחים.

מרצדס: יתרונה הגדול בעונה שעברה, כשעוד נשאה את שמו של ברון, אפשר לה להסיט את תשומת הלב לתכנון המכונית הנוכחית מוקדם מן הרגיל. במבחני החורף המכונית לא הרשימה כמצופה וקברניטיה יצאו בהצהרות מצטנעות. יכולתה במבחן האחרון בברצלונה, לעומת זה, העידה כי היא בהחלט מסוגלת לנצח מרוצים. רוס ברון ומייקל שומאכר הם צמד ותיק, בעל יכולת יוצאת-דופן לקרוא מהלכי מרוץ ולנצח בהם. מנגד, כושרו הגופני של שומאכר מהווה נעלם, כמו גם מחויבותה של מרצדס להזרים כספים להמשך פיתוח המכונית והתמיכה במאמצי הקבוצה לאורך העונה, ברמתן של רד-בול, מקלארן ופרארי.

רד-בול: אחרי שהשתתפה במאבק על האליפות בעונה הקודמת הקבוצה האוסטרית לא תסתפק בפחות. אדריאן ניואי קיבל שבוע נוסף של פיתוח, על חשבון המבחן בולנסיה וההימור הלך והתברר כמסוכן עוד יותר כששיעור ניכר מימי המבחן הנותרים נערך תחת גשם שוטף. בסך הכל הפסידה הקבוצה כ-2,000 ק"מ של מבחן לעומת יריבותיה העיקריות. הקבוצה תהנה מהמשכיות בחזית הנהגים: סבסטיאן פטל אמנם מהיר מאוד, אבל נוטה לבצע טעויות; וובר, לעומתו, יבחן תחת זכוכית מגדלת לקראת סיום חוזהו בקבוצה ויצטרך להביא הישגים. מנוע הרנו עשוי להוות יתרון בחסכון הכרחי בדלק, ואולם אמינות אינה הצד החזק שלו או של המכונית, כפי שהוכח במבחנים.

redbull_exahust
ניואי ממשיך להפתיע; הפעם: מפלט נמוך המסייע בייעול פעולת הדיפיוזר

מקלארן: המכונית החדשה, בניגוד לזו הקודמת, החלה את דרכה ברגל ימין. הקבוצה הצטיידה גם באלוף העולם המכהן, ג'נסון באטון, והיא היחידה שעבורה נוהגים שני אלופי עולם. מערכת היחסים ביניהם עלולה להפוך לחסרון, אם תעלה על שרטון. פרישתו של מוזלי, היעדרותו של דניס והלקח מפרשיות העבר עשויים כולם לסייע לקבוצה בחזית השערוריות. היחסים עם מרצדס אינם עוד כשהיו ויהיה מעניין לראות כיצד, אם בכלל, ישפיעו על תפעול המנועים. יתרון גדול נוסף של הקבוצה הוא יכולת פיתוח המכונית; אחרי העונה הקודמת, אין לה מתחרים בתחום זה.

mclaren_mp425-4
מקלארן הפכו כל אבן בתכנון MP4-25; הקונפיגורציה האחרונה שנבחנה קיצונית פחות, אבל עודנה אגרסיבית

פרארי: נדמה כי זניחת הפיתוח של המכונית הקודמת השתלמה, והמכונית החדשה התגלתה כמכונית חזקה למדי במבחנים, במיוחד בסטינטים ארוכים, ועוד יותר מזה בתחום האמינות. לקבוצה שני נהגים תחרותיים במיוחד, אבל מערכת היחסים ביניהם נפיצה. בעוד אלונסו יבצע תרגילי מנהיגות, מאסה יצטרך להוכיח באופן רשמי שיכולת הנהיגה התחרותית שהייתה לו טרם התאונה הקשה בהונגריה לא אבדה. קרוב יותר לראש הפירמידה, דומניקאלי יידרש למנוע הישנותם של מופעי ניהול איטלקיים טיפוסיים מסוג ספגטי.

וויליאמס: המכונית החדשה, כך לפי הצהרות הקבוצה, תוכננה מאפס. יכולתה במבחנים הייתה מרשימה והיא קרובה למדי לחבורת הצמרת, אך בעיות אמינות מטילות על כל זה צל כבד. גם אמינותו של מנוע הקוזוורת' וביצועיו עשויים להוות גורם מכריע להתנהלות מוצלחת באליפות. שני נהגים חדשים, בדמותם של באריקלו והולקנברג, עשויים לעכב את מיצוי מלוא הפוטנציאל מהמכונית.

רנו: בשלוש השנים האחרונות התקשתה הקבוצה לשחזר את יכולתה מהשנים 2005-2006. המכונית החדשה נראית מפותחת למדי וביצועיה במבחנים הקנו לה מקום של כבוד בקבוצת סגניות הקוורטט. שני נהגים חדשים, כמו בוויליאמס, ידרשו הסתגלות לפני מיצוי הפוטנציאל. זה של קוביצה ידוע, בעוד שזה של בן-זוגו הרוסי, פטרוב, עוד לא. פאט סימונדס יחסר מאוד במחלקה הטכנית, ואריק בולייה, מנהל הקבוצה, יצטרך ללמוד מהר על מנת לספק את הבעלים החדשים.

פורס-אינדיה: אחרי עונה מוצלחת במיוחד ולאור הגעתן של הקבוצות החדשות, הקבוצה ההודית החביבה כבר לא אנדרדוג. המכונית החדשה נהנית יותר מקודמתה משיתוף הפעולה הטכני עם מקלארן ומרצדס. ביצועיה במבחנים מציבים אותה בשורה אחת עם מכוניותיהן של וויליאמס, רנו וסאובר. בגזרת הנהגים נהנית הקבוצה מיציבות, אף על פי שליוצי האיטלקי לא נהג עבור הקבוצה בכל מרוצי העונה שעברה. סוטיל יצטרך להפסיק לסיים מרוצים בריסוק המכונית, אם ברצונו לתמוך במאמצי הקבוצה להשיג הישג ממשי. לעזיבתם של קי, המנהל הטכני, ופיליפס, מנהל העסקים, עשויה להיות השפעה שלילית על הקבוצה.

טורו-רוסו: הקבוצה האיטלקית הקטנה כבר לא חוסה בצילה של האם, רד-בול. ההחלטה לפתח את המכונית הקודמת ולא לתכנן מכונית חדשה לגמרי, הגם שלבטח נבעה ממניעים כלכליים בעיקר, עשויה להשתלם באמינות וביכולת, לכל הפחות בתחילת העונה. סבסטיאן בואמי כבר הוכיח יכולת משכנעת, אבל חיימה אלגרסוארי, הספרדי הצעיר וחסר הניסיון, עוד לא. העונה הוא יידרש לעשות כן כשברקע נושפים בעורפו דניאל ריקיארדו וברנדון הארטלי, נהגי המבחן.

סאובר: עד לפרישתה מן הסדרה השקיעה ב.מ.וו, בעלי הקבוצה הקודמים, משאבים רבים בפיתוח המכונית החדשה של סאובר. הביצועים במבחנים היו מרשימים למדי ונהגיה בילו פעמים רבות בחלק העליון של טבלאות הזמנים. האופן שבו עושה המכונית שימוש בצמיגים יסייע להם רבות במאבקים על המסלול. קוביאשי היפני הוכיח כשרון יוצא-דופן בשני המרוצים בהם נהג עבור טויוטה בעונה הקודמת וזכה בלב הכל. פדרו דה-לה-רוסה הותיק יעמיד לרשות הקבוצה את ניסיונו העשיר ואת היכולות הטכניות המפותחות שרכש כנהג המבחן האלמותי של מקלארן. מחסור ניכר בספונסרים עשוי לפגוע במאמצי הקבוצה לפתח את המכונית, אבל ייתכן מאוד שלאחר שתפגין את יכולותיה בשעת אמת גם זה ישתנה.

לוטוס: השם מיתולוגי אבל הקרביים לא כל-כך. לקבוצה המלזית היה מעט מאוד זמן להתכונן לעונה והדבר ניכר מאוד על מכוניתה הפשוטה. מחסור בכוח ההצמדה התבטא היטב בזמנים שהפיקה במבחנים. עם זאת, אמינותה היא סימן חיובי ויכולתו של גאסקויין לפתח מכוניות טובה וידועה, אף על פי שלעיתים הוא נוטה לאבד כיוון. הבחירה בטרולי ובקובליינן אולי מעט משעממת, אבל מבטיחה יציבות. זה הראשון בוודאי יהנה מהחזרה לדירוג "אמיתי", על משקל דלק מינימאלי.

HRT: רגע לפני שהגיעה לסוף חייה הקצרים, ניצלה הקבוצה הספרדית הקטנה בידי איש העסקים הספרדי והבעלים החדש, חוזה רמון קאראבנטה. המכונית החדשה, פרי התכנון של Dallara האיטלקית, עוד לא זכתה לטעום טעם אספלט. ברונו סנה וקארון צ'אנדוק, הנהגים, מעולם לא חוו חווית גרנד-פרי. זה הראשון עוד יכול לזקוף לזכותו מספר הישגים מרשימים, בראשם מקום שני באליפות GP2, אבל לצ'אנדוק ההודי אין במה להתפאר, מלבד יחסים קרובים למדי עם אקלסטון. לקולין קולס, המנהל החדש ועתיר הניסיון, כמו גם לג'קי אקלהארט, המנהל הטכני החדש והמוערך, צפויה עבודה קשה.

וירג'ין: מכונית הפורמולה 1 הראשונה המתוכננת ללא שימוש במנהרת רוח לא עשתה רושם טוב בימי חייה הראשונים. מלבד בעיות אמינות קשות, בכלל זה כשל מסוכן של מתלה הכנף הקדמית, גם הקצב לא היה משכנע, בלשון המעטה. הצביעה, לעומת זה, מרעננת ונעימה. לצד די-גראסי הצעיר, שסיים שלישי באליפות GP2 ב-2009, ינהג טימו גלוק המנוסה והכשרוני, אך חסר היציבות. פיתוח המכונית במהלך העונה, ללא שימוש במנהרת רוח, צפוי להיות קל יותר, אבל יעילותו מוטלת בספק, בפרט כאשר הבסיס רעוע.

virgin_vr01-7
היצירה האחרונה של ניק וירת' יפה, אבל לא אופה

לצד הקבוצות החדשות והנהגים החדשים יהיו לנו גם מסלולים חדשים: למסלול החדש בקוריאה יצטרפו המסלול בקנדה, ע"ש ז'יל וילנייב, שחוזר לסבב לאחר הפסקה של שנה. בסילברסטון מסתיימות בימים אלה עבודות השיפוץ והקמת התוואי החדש וגם המסלול בסינגפור צפוי לעבור שינוי משמעותי.

ומעבר לכל אלה, שינוי גדול עיקרי נוסף, כזה שלא נרצה להיות מודעים לו, הוא זה הגלום בחילופי גברי בראשות FIA. מקס מוזלי, מי שנחשב לעריץ חסר עכבות ובעל אינטרסים, לעיתים עד כדי חוסר היגיון, נאלץ לפרוש ואת מקומו תפס ז'אן טוד, שכבר הספיק להוכיח אופי נעים הרבה יותר במספר הזדמנויות. עוד ישנן, כמובן, שאריות רבות ממשטרו הרקוב של מוזלי, אבל אלה הולכות ומתמעטות בחלוף הזמן. כך או כך, העונה הקרובה צפויה להיות פוליטית הרבה פחות. וזה תמיד טוב.

ביום ראשון בשעה 14:00, בלב המדבר הבחרייני, יכבה האור האדום ונצא לדרך בפול-גז. לא להחמיץ!