פרארי מציגה: F10

קבוצת פרארי הציגה היום בבוקר, במפעלי הקבוצה במאראנלו, את המכונית החדשה שלה, זו שתשמש את פרננדו אלונסו ופליפה מאסה בעונת 2010. האירוע שודר בשידור ישיר באינטרנט ולדברי פרארי צפו בו לא-פחות מ-3 מיליון איש ברחבי העולם.

במבט ראשון בעין בלתי-מיומנת, המכונית החדשה, המכונה באופן רשמי F10, אינה שונה באופן מהותי מזו שהחליפה, F60. ואולם, נראה כי המכונית מהפכנית הרבה יותר ממה שניתן היה לצפות. ראשית, קל להבחין בדמיון שבין אף המכונית לאף ה-V שעיצב לראשונה אדריאן ניואי ברד-בול של השנה שעברה, RB5. עם זאת, עושה רושם כי האף של הפרארי גבוה פחות ודומה יותר לזה של F60 מאשר לזה של RB5 בקצהו. מתחת האף, במקום שבו מתחברות עצמות העצה התחתונות אל השלדה, לא ברור באיזה פתרון בחרו מהנדסי פרארי, אם כזה של "שדרית" (Keel) אחת, בו השתמשו עד 2006, או ללא "שדרית".

קצת יותר לאחור נראה כי מושב הנהג הוסט קדימה, ככל הנראה לשם השגת חלוקת משקל מיטבית. המתקן המשולב של המראות ולוח ההסטה נשמר, כמו גם התוספת העליונה של כונסי האוויר, שלדברי פרארי יש לה תפקיד אירודינמי. בנקודת החיבור שבין כונסי האוויר ותא הנהג נוספו "סכינים". אזור המנוע וכונסי האוויר עצמם הוא האזור המעניין ביותר. לאור גודלו של מיכל הדלק החדש, הכפול בגודלו מזה הישן, בולטת הסטת המפלטים קדימה. לוקה מרמוריני, האחראי על פיתוח המנועים בפרארי אמר על המפלטים כי תצורתם "בלתי-שגרתית בעליל". ניתן לשער כי מיקומם איפשר לקבוצה להיצר את "מותני" המכונית למטרות אירודינמיות. את הדיפיוזר לא ניתן היה לראות.

בסיס הגלגלים של המכונית ארוך יותר, על מנת להכיל את מיכל הדלק המוגדל. מערכת הבלמים תוכננה מחדש ועושה רושם שפתחי האוורור של הדיסקים גדולים יותר. גם מערכת הקירור תוכננה מחדש ולפי הבליטות לאורך כונסי האוויר, שייתכן שיש להן גם תפקיד אירודינמי, ניתן לשער שמיקום הרדיאטורים וצורתם שונו שינוי משמעותי. כנפי המכונית, האחורית והקדמית, הן בבסיסן כנפי ה-F60 והן תוחלפנה לקראת פתיחת העונה. גם פרארי, כמו קבוצות רבות אחרות, מתעתדת לעדכן את המכונית עדכונים משמעותיים עד הגיע מועד המרוץ הראשון, בבחריין.

לוקה די-מונטזמולו, נשיא פרארי, אמר בהשקה כי הוא מתרגש כפי שהתרגש ב-1974, השנה שבה התחיל לעבוד בקבוצה. הוא טען כי קבוצת הפורמולה 1 הנוכחית של פרארי היא קבוצה מחודשת, שונה מזו שהייתה ב-2009 שאותה תיאר כשלילית במיוחד, כמו 2005.

סטפאנו דומניקאלי, מנהל הקבוצה, המשיך את הקו והצהיר כי לקבוצה יש עכשיו שני נהגים חדשים, לא אחד. פרננדו אלונסו, עליו אמר כי הוא ראוי להיכלל ברשימת האלופים הגדולים ביותר של פורמולה 1, ופליפה מאסה "בגרסא חדשה".

פרננדו אלונסו התרגש מאוד מגודל המעמד והצהיר כי זהו עבורו חלום שהתגשם. פליפה מאסה אמר כי הוא לא יכול לחכות לחזור לעבוד, ואולם הוא יצטרך לחכות עוד קצת, שכן למרות שהיה אמור לבחון את המכונית היום בפיוראנו, פרארי החליטה לבטל את המקצה בשל תנאי מזג האוויר במסלול.

לוקה מרמוריני, מנהל פיתוח המנועים והאלקטרוניקה של פרארי דיבר ארוכות על העבודה הרבה שהשקיעה הקבוצה בתחום זה: "האיסור על תדלוקים הפך את נושא צריכת הדלק לפרמטר חשוב מאוד. אם אתה צורך פחות זה אומר שהמכונית קלה יותר וזמן ההקפה מהיר יותר. עבדנו על זה קשה… ביחד עם "של" ניסינו לשפר את תפקוד השמנים והדלק כדי להשיג יתרון שיהפוך את המכונית למכונית מנצחת".

מרמוריני הסביר עוד על השינויים שבוצעו במנוע: "פיתוח המנועים הוקפא ולכן לא ניתן לשפר את החלקים העיקריים שלו. לפיכך, שיפור הביצועים באופן ישיר מאוד מוגבל. לכן עיצבנו מחדש את מערכת הפליטה; מערכת הפליטה ב-F10 היא בלתי-שגרתית בעליל. עצבנו מחדש גם חלק מהאביזרים, משום שהמנוע לא יכלול יותר מערכת KERS, והשקענו גם בחומרים ובתהליכים לחסכון בעלויות".

"לא שכחנו את האמינות. האמינות לא יכולה להישכח בפעילות הפיתוח של המנוע. ביחס לזה, ייעלנו ועידכנו את הטכניקות של מתקן הניסויים. אלה נעשו מסובכות מאוד ומתקרבות יותר ויותר למציאות של המסלולים במהלך העונה".

המנהל הטכני, אלדו קוסטה, אמר על המכונית כי היא מהווה צעד משמעותי קדימה, בתחום האירודינמי, בתחום אפשרויות הכוונון וכן ביחס למנוע. קוסטה אמר כי עבודה רבה הוקדשה ביישום אופטימלי של רעיון הדיפיוזר הכפול: "זה יצר מהפכה ושינה את דרך תכנון המכונית כליל. היינו צריכים להתחיל מאפס".

נתונים טכניים
מנוע: פרארי 056, 2398 סמ"ק, V8
משקל מנוע: 95 ק"ג
דלק ושמנים: "של"
תיבת הילוכים: פרארי, אורכית, 7 הילוכים קדמיים + הילוך אחורי, חצי-אוטומטית נשלטת אלקטרונית, מנגנון Quick-Shift
דיפרנציאל מוגבל החלקה
בלמים: "ברמבו", דיסקים מאווררים עשויים סיבי פחמן
מתלים: עצמאיים, עצמות עצה כפולות
חישוקים: 13 אינץ', BBS
משקל כולל נהג ונוזלים: 620 ק"ג