רבותיי, ההיסטוריה חוזרת

אחת למספר שנים עולם הפורמולה 1 ומרוצי הגרנד-פרי עוברים סוג של גלגל, ולמה אני מתכוון? בשנים האחרונות, בעונות האחרונות, ראינו נהירה די גדולה של יצרני רכב גדולים לפורמולה 1, חלקם יצרו קבוצות חדשות וחלק אחר השתלט בדרך כזו או אחרת על קבוצה קיימת. על הגריד ניצבו להן קבוצות של BMW, טויוטה, רנו, פרארי, הונדה וכן… פרארי. אבל הם תמיד שם. בעקבות המשבר הכלכלי העולמי (או שהוא רק היה תירוץ) החלה עזיבה הדרגתית של חלק מהיצרנים ואלו שעדיין נמצאים מחפשים דרך למזער נזקים, רנו למשל.

אז איפה הגלגל עליו אני מדבר? בתחילת הדרך, אי שם בראשית המאה הקודמת, מי שהחל את הסיפור הזה של מרוצי מכוניות היו יצרני הרכב והם אלו שהובילו את העניין בכך, עד לאמצע שנות ה-20 . שנות ה-30 המפורסמות היו פריצת הדרך הראשונה הענקית של קבוצות היצרנים ואני מתכוון כמובן ל-"Silver Arrows" של מרצדס ואוטו-יוניון. מלחמת העולם השנייה התנהלה בכל החזיתות העולמיות, רק לא על מסלולי המרוצים.


פיל היל בפרארי 156 במונקו. פרארי היו שם לפני ואחרי

שנות ה-50 היו שייכות שוב לקבוצות המפעל של פרארי, אלפא-רומיאו ומאזראטי, או אז הגיעו שנות השישים, שאולי עדיף לכנותן "שנות המוסכניקים" כפי שנהג לקרוא להן אנצו פרארי. קבוצות פרטיות, בריטיות בעיקר, השתלטו על רצועת האספלט השחורה. שלדות מייצור עצמי ומנועים שונים אפשרו לנו לראות מגוון ענקי של מכוניות על הגריד. בסוף שנות ה-70 ולתוך שנות השמונים שוב חוזרים לתמונה מספר יצרנים – רנו, טלבו, אלפא-רומיאו ופרארי שתמיד היו שם, יוצרים את הקרבות המעניינים, אולי המעניינים ביותר בתולדות עולם המרוצים.

אבל המצב לא יכול להישאר לנצח אותו הדבר ושוב אנו חווים שינוי, מתקפה של קבוצות קטנות, בעיקר כאלו שהגיעו מפורמולה 3000 והחליטו שגם הן רוצות לשחק במשחק של הגדולים, התקינו מנוע קוזוורת' – וקדימה לדרך. העונות הללו סיפקו לנו מקצי פרה-דירוג אפילו בחלק מהשנים. נהגים ואוהדים היו צריכים לקום מוקדם בבוקר בסופי השבוע בכדי להספיק ולראות את כל האקשן על המסלול, אבל גם זה נגמר.

היצרנים החלו חוזרים אט-אט לתמונה, הם ראו את החשיפה הגדולה של הפורמולה 1 וידעו שהפוטנציאל נמצא שם. הונדה, לאחר משחק מקדים קנו קבוצה משל עצמם, טויוטה הקימו יש מאין, רנו חזרו בגדול, BMW גם הם רצו להיות חלק מכל זה ורכשו לעצמם את סאובר, מרצדס נכנסו והגדילו את המעורבות, רוכשים חלק מקבוצת המרוצים של מקלארן. ופרארי… הם עדיין שם.


Silver Arrows. בחזרה לגריד בעונה הבאה

והנה הגענו לעונת 2010 כשהכתובת על הקיר נכתבה כבר בשנת 2008 לערך. היצרנים החלו עוזבים את הפורמולה 1, כל אחד מסיבותיו הוא והשנה, בעונה הקרובה, נצפה שוב בקבוצות "קטנות" שמקבלות מנועים מהמדף – קוזוורת', פרארי, מרצדס או רנו, כשהכסף הגדול נמצא אצל חברות תעופה (2 קבוצות) או אצל חברות של משקאות אנרגיה (רד-בול וטורו-רוסו). מרצדס קנו לעצמם קבוצה משלהם ו…נכון… פרארי. שתמיד שם.

הכתבה פרי עטו של דובי מילר

למעבר לבלוג של דובי – "היסטוריה, ספורט ומה שביניהם"